JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Thursday, December 2, 2010

Performance Review


***************************************************************
sekarang ni kat ofis tengah YEPR (Year End Performance Review) cycle. Uhuh…tak best langsung. Bagi sesiapa yang tak tau, YEPR cycle tu ialah cycle yang tengok our yearly performance. Aku secara jujur selalu berharap aku bekerja kat company yang tak perform YEPR tapi i never found one yet. Downzz ..

Or at least one YEPR yang tulus suci dari hal-hal selain dari pekerjaan. In my opinion, YEPR ni kan kadang-kadang mcm involve ‘political office’. cuma our manager yang memang boss kite tu je yang kenal kita dan menjadi saksi terhadap kerja kita. Oh, whats a life….

Kadang-kadang rasa bagus kan kalau kita tak perlu buat YEPR, cukup je malaikat yang bawak turun spesifik amalan kita waktu office hour tu tunjuk kat boss. Ha there you see… I really performing my job ok. Tapi kadang-kadang seram jugak kalau malaikat yang bawak turun spesifik amalan kita kat boss kita. Habis semua rasa tak puas hati kat sesiapa akan terbongkar.. Agaknya sebab tu HR suruh creates YEPR sendiri-sendiri where in many cases menyebabkan orang-orang yang writing skills dia bagus menonjol even die takdelah perform pun that job. Huhuh. Itulah dunia dan tipu dayanya.

Nak citer la skit kan,..Aku dah dapat performance review. Bos taip cermat-cermat perangai kitorang dalam borang di website personal performance kitorang tu per individu, Ha ha ha.. bos dengan penatnya menelaah kitorang satu persatu.

So,aku pun dah di panggil untuk mengadap bos personally, sebab review itu akan di ucap satu satu secara lisan oleh bos di depan aku. (sebab big boss suruh jumpa semua orang personally sebenarnya, aku tau kau bos, kau pon malas nak jumpa aku.. tak pasal je ko kena buli bos!)

Aku jalan ke meeting room untuk performance review dengan bos, sambil pesan pada teman sekerja,
"Kalau I tak balik ke tempat I dalam masa setengah jam, sila telefon polis ya?"
Dan, di ikuti dengan gelak tawa kawan..

Seram sejuk tapak tangan aku, walaupon aku masih buat lawak spastik lagi dengan bos, tapi tetap biru hati aku time tu.. kejung beb.

Tapi, alhamdulillah, banyak compliment, bukan nak kata lah.. sebab aku kan ke hebat. Aku memang hebat, sebab aku Nurbayah. Tapi satu benda yang paling aku tak boleh lupa, bos cakap kat aku, kena jadik VISIBLE. Wow.. aku rasa aku cukup visible kot... takkan selama ni aku invisible kot?

Dan, malam tue boleh tidur lena la ;)...


P/S: Setiap kali aku merasa unappreciated dari company tempat aku bekerja kerana overworked due dan tidak mendapat reward dari YEPR, aku selalu Alhamdulillah merasa bersyukur diizinkan Allah lahir dan tetap sebagai Muslim. Kerana sebagai Muslim sekalipun aku tidak mendapat reward dari YEPR aku di dunia, Allah masih berjanji akan membalas setiap kebaikan sekalipun hanya sebesar zarah, “Maka barangsiapa mengerjakan kebaikan seberat zarrah nescaya dia akan melihat balasannya” (Al-Zalzalah 99:7). “Hal jazaul ihsani illal ihsaan- Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan pula”"(Ar Rahman 55:60). Alhamdulillahkan kawan-kawan sebab kita diizinkan Allah menjadi Muslim?

No comments:

Post a Comment