JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Friday, January 24, 2014

Ada pasangan sendiri, abaikan pasangan orang lain..

Assalamualaikum..


Aku mungkin kolot sikit bab pergaulan antara yang berlainan jantina. Tapi pada aku batas dalam pergaulan perlu sentiasa dijaga agar semua pihak rasa selesa. Lebih-lebih lagi pada yang bergelar isteri orang atau suami orang. Bukan tiada kawan lelaki setelah bergelar isteri. Tapi aku selalu berjaga-jaga dalam pergaulan. Berlebih-lebihan dalam berkomunikasi secara peribadi memang lebih dulu aku tolak. Dengan kawan lelaki yang kurang rapat lebihlah lagi aku berjaga-jaga. Perbualan yang membawa kepada salah faham memang awal-awal lagi aku elakkan. Jika ada mesej peribadi yang aku rasa seperti tidak kena memang tidak akan aku layan. Biarlah ianya habis sehingga di situ saja. Terasa tidak mahu melanjutkannya kerana berasa tidak wajar untuk melayan mesej seumpama itu dari lelaki lain yang bukannya suami. Biarlah walaupun perkara itu hanya perkara simple di mata orang, namun aku tidak mahu mengambil mudah tentang hal seperti itu.


Jika mahu berkomunikasi dengan kawan-kawan lelaki, perkara pertama yang aku ambil kira ialah apa pandangan suamiku. Yang kedua apa pandangan pasangan temanku. Disebabkan itu aku jarang mahu berlebihan dalam berkomunikasi secara peribadi dengan lelaki lain lebih-lebih lagi dengan yang sudah bergelar suami orang untuk perkara yang tidak tentu. Lainlah ceritanya jika dalam kumpulan. Terasa tidak senang bila disekelilingku, masih ada yang tidak peka tentang perkara itu. Aku faham, setiap orang punya cara dan pandangan tersendiri. Tapi entah mengapa aku tetap berasa tidak senang. Untuk perkara tertentu, kongsikan saja dengan pasangan kita. Tak perlu dikongsikan dengan pasangan orang lain. Hubungan kita dengan pasangan kita mungkin akan kekal baik. Namun, mana tahu ianya mungkin menganggu hubungan orang lain. Sebelum cara kita menganggu hubungan orang lain, lebih baiklah berjaga-jaga. Sebelum berlaku perkara yang tidak patut berlaku, lebih eloklah kita letakkan diri kita di tempat mereka, pasangan mereka dan lebih penting pasangan kita sendiri. Adakah kita juga tidak kisah jika pasangan kita yang berkomunikasi sebegitu?


Meluah rasa, nak bermanja, berkongsi perkara yang tak perlu atau sekadar suka-suka untuk berkomunikasi sekadar mengisi masa cukuplah hanya dengan pasangan kita saja. Kalau mengantuk pun nak mengadu dan minta tolong pada teman berlainan jantina dan bukannya pasangan kita, pada aku itu dah melampau. Kenapa tidak mengadu kepada pasangan kita saja? Paling tidak pun mengadulah pada teman yang sama jantina saja.  Apa yang diharapkan dari pasangan orang lain dengan pengaduan yang seperti itu? Mahu orang dodoikan? Mahu orang tepukkan? Pleaselah. Kalau kena atas batang hidung sendiri nanti baru tahu apa yang orang lain rasa. Sori, aku agak emosi dengan perkara yang berkaitan hubungan dengan teman yang menjadi pasangan orang lain. Kalau kena pada aku, sejujurnya aku mengaku, aku akan meroyan! Minta dijauhkan hubungan kita dan pasangan dari orang ketiga.


Salam hormat untuk semua. InsyaAllah.. semoga rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day!

No comments:

Post a Comment