JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Thursday, October 7, 2010

Tertekan..Menekan..Paku Tekan

“Saya nak awak buat benda nie macam nie..bukan macam tu”

“Kenapa tak ikut arahan saya, saya nak awak ubah balik”

“Apa yang awak buat nie? Saya tak suruh pun awak buat macam nie”

Jadi bos susah.. jadi pekerja bawahan lagi susah..hmmmm…TEKANAN kat tempat kerja.

“Aah..serabut kepala otak nie..yang tu nak pikir..yang nie tak siap”

“Susahnya nak buat keputusan”

Hmmmm…TEKANAN dalam diri sendiri.

***************************************************************

SATU daripada lintasan hati yang boleh mempengaruhi pemikiran dan perasaan manusia ialah ‘tekanan’. Jika tidak dapat dikawal dan dipujuk, boleh jadi tekanan itu menjadi punca kehancuran seseorang.Memang mustahil untuk tidak tertekan…tetapi itulah sunnah kehidupan.
Adakalanya kekalahan menyebabkan kita tertekan dan mengguriskan dendam di hati.

“Maafkanlah dia”..

***************************************************************

Jom kita blajar konsep tekanan. Wah, masuk subjek fizik plak kali ni huhu..Dulu masa sekolah kita ada blajar benda nie..hehehe basic fizik je..

Tekanan adalah jumlah daya yang bertindak ke atas luas seseuatu permukaan. Semakin kecil luas permukaan yang disentuh daya, semakin besar tekanan yang diberikan. Semakin besar daya di kenakan, semakin tinggi tekanan.

P = F/A
P = tekanan
F = daya
A = luas permukaan

Jadi, kite aplikasikan konsep tekanan untuk berjaya. Kita umpama paku tekan. Semakin besar daya diberikan, semakin cepat dan mudah paku tekan menembusi kaki sapa-sapa yang tak pakai selipar hehehe macam tu jugak kita, semakin tekanan diberikan, semakin mudah mencapai kejayaan.


Mungkin kita rasa orang lain tak faham tekanan yang kita alami. Betul tak faham..tapi kita harus ingat, kita tak keseorangan. Masih ada lagi insan walaupun tak rasa apa yang kita rasa, tapi sekurang-kurangnya dia cuba memahami keadaan dan cuba mengurangkan tekanan yang kita alami. Kita tahu dan kenal diri kita. Kita tahu macam mana nak kurangkan tekanaan yang dialami. Setiap orang berbeza cara dan pendekatan. Pilihlah cara yang bersesuaian. Kalau kita boleh pilih untuk gembira?? Kenapa mesti berduka. (“,)


(thanks pda all kwn2 dari FB yg hntr kate2 semangat pada aku untuk aku redakan tekanan yang dihadapi)


p\s : cuba untuk memandang tekanan dengan pandangan iman

No comments:

Post a Comment