JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Tuesday, October 26, 2010

kenangan itu kenangan terindah..


Izinkan aku memulakan bicara hatiku.. maafkan aku seandainya bahasaku atau ayat yg bakal aku alunkan melukakan sesiapa.. aku tidak berniat begitu..
emm..
menyayangi seseorang bukan bererti kita harus memiliki dia..
ayat ini aku aplikasikan kepada situasi yang sedang aku alami.. apa yang mampu aku katakan cuma..proses membaik pulih diri agak sukar..namun, setelah kesulitan pasti ada kemudahan..aku ada membaca sebuah buku yng mengatakan…janganlah merasa terhimpit sejengkal pun, kerana setiap keadaan pasti berubah..dan sebaik-baik ibadah adalah menanti kemudahan dengan sabar.sesungguhnya setelah kesulitan itu tetap akan muncul panji-panji kemudahan..namun aku bukan ma’sum.. kesabaran aku juga bukanlah sehebat wali Allah.. namun, secara peribadinya..sedaya upayaku…aku cuba menerapkan nilai sabar ini dalam diri.. kerana..kepercayaan aku tentang hikmah setiap kejadian amat kuat.. Allah tidak akan menjadikan yang sia-sia..kecuali manusia yg men'sia2kannya..
marah? subhanallah..jauhkan aku dari sifat marah itu… aku sudah mengetahui segala rahsia yg mereka sembunyikan..penyamaran dengan kata-kata kesat untukku..namun, sedaya upaya aku tidak marah pada yang berkenaan itu…aku mendoakan agar Allah hindarkan dugaan yang pernah aku lalui ini dari menimpa mereka.. sesungguhnya bukan semudah mata yang memandang…
“…matilah kamu dengan kemarahan kamu itu..” surah ali imran ayat 119 ambillah hikmah dari setiap kejadian..aku mula merasai hikmah ujian Allah yang satu ini.. formula yang aku temui..lawanlah mereka dengan diam seribu bahasa..sesungguhnya dengan ini aku mampu memperbaiki akhlakku…
aku ingin menjadi laksana batu di gua…. tetap utuh dan teguh walaupun diterpa titisan air setiap saat..malah..akan berdiri semakin utuh kerananya..
sebaiknya aku cuba melihat semua ujian ini dari sudut lain dari kesedihan… aku percaya..belum tentu semuanya menyedihkan, kebaikan pasti wujud..
secerah harapan..masa lalu itu kegelapan..masa depan dalam kesamaran..
namun untuk mengharungi masa hadapan..cita-cita..harapan..perancangan haruslah di sediakan..kita dianggap gagal sekiranya kita gagal merancang..itu janjiku.. setiap kali aku melafaz janji..aku akan berusaha mati-matian untuk mengotakannya..

ilmu penyuluh hidup amal bekalan perjalanan & akhlak hiasan jiwa dan peribadi menuju destinasi akhirat