JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Tuesday, March 20, 2012

Lafaz & maknanya ~

Ya Allah,
betapa kerdilnya diri ini,
selama ni aku baca je ayat tu dalam solat,
tapi tak pernah berusaha pun
nak memahami,
nampak sangat selama ni,
tahu cakap je,
tapi hati tak bersama-sama pun...
Ya Allah,
ampuni dosaku kerana lalai,
ampunilah diri ini kerana terleka,


Rabbighfirli : Tuhanku, ampuni aku
Warhamni : Sayangi aku
Wajburnii : Tutuplah aib-aibku
Warfa'nii : Angkatlah darjatku
Warzuqnii : Berikanlah aku rezeki
Wahdinii : Berilah aku petunjuk
Wa'aafinii : Sihatkanlah aku
Wa'fuanni : Maafkanlah aku


bila baca balik maksud-maksud ayat tu,
baru tahu yang selama ni kita berdoa macam tu,
sedih pun ade,
mintak macam tu kat Allah,
tapi sebut laju-laju,
lepas tu langsung tak macam orang betul-betul sedang meminta,


contoh,
ade orang nak mintak coklat dari kita,
tapi cakap takde nada,
pastu mata tengok tempat lain,
muka takde expression,
lepas mintak blah camtu je..
sape nak bagi kalau ade orang mintak macam tu kat dia?
kalau orang yang kita sayang mintak camtu pun kita takkan rasa nak bagi kan,
walaupun orang tu dah kenal kita sangat-sangat pun,
kita terfikir-fikir nak bagi ke tak
kalau dia mintak camtu.
cuba bayangkan situasi kita dengan Allah,
kita nak mintak benda yang besar tu,
mintak ampun, mintak disayangi, mintak rezeki,
tapi buat tanpa perasaan,
rase-rase Allah akan terima ke tak...
sendiri jawab laa...


*waaaa.......sedih, menyesalnya sebab taktau awal-awal....
rasa macam nak hantuk kepala kat dinding
pastu nyorok bawah meja T.T *


tapi mungkin ada hikmahnya,
takpe,
kita tak mungkin jadi perfect,
tapi kita still boleh jadi better,
so, jangan lupa untuk terus belajar dan belajar,
dan berusaha berubah jadi lebih baik
walaupun perubahan tu sikit,
tapi insyaAllah, Allah tetap kira usaha kita walaupunn sebesar zarah,
semoga hari ini lebih baik dari semalam,
dan esok akan lebih baik dari hari ini..
salam...


p/s : niat di hati nak siapkan keje, tapi malangnya, tanganku kaku bila folder itu dibuka...Ya Allah, berikan aku kekuatan, hilangkan virus malas ini dari dalam diri ini......

No comments:

Post a Comment