JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Thursday, August 2, 2012

jenis 'Bunga' & sifat 'manusia'

Bunga-bunga yang kita selalu lihat, selalu pegang, selalu cium sebenarnya kita boleh mentafsirkannya umpama manusia. Sebagai metafora sama seperti kehidupan yang kita lalui sehari-harian. Jika diberi pilihan, kita mahu jadi seperti bunga apa selain nak jadi Bunga Cinta Lestari?? Hehehee..(Aku tersengih sorang diri)..

Banyak bunga yang punya kebaikan dan kelemahannya. Sama seperti manusia. Jika aku diberi pilihan, aku memilih dua jenis bunga iaitu bunga kaktus dan bunga melor. Hanya bunga-bunga ini yang mantap dalam hati aku buat masa ni. Kenapa aku memilihnya??


Kenapa aku memilih kaktus sedangkan kaktus bukanlah salah satu bunga yang cantik? Malah sangat merbahaya...Aku punya alasan aku sendiri.Aku suka sangat kaktus sebab kaktus punya banyak alasan untuk dirinya sendiri.Sesetengah orang tak suka pada
kaktus sebab dia berduri. Tapi kalau dikaji, duri itu adalah salah satu senjata untuk memelihara dirinya daripada ancaman-ancaman yang mungkin boleh mencederakan dirinya (takut orang petik sesuka hati diorang je).Itukan hebat?? Umpama manusia, jika seseorang itu mempunyai sesuatu 'senjata' yang boleh memelihara dirinya sendiri macam duri kaktus tu kan bagus? Senjata yang aku maksudkan adalah seperti ilmu, iman, pemikiran yang bernas, hati yang suci yang boleh dijadikan sebagai senjata tatkala hati dilamun cinta, hati dirundum keresahan, fikiran bercelaru, kegembiraan di luar batasan gembira dan sebagainya. "Eeeiii.. kaktus ni buruk!!"... Kaktus memang buruk, tapi kita jangan memandang rendah pada kehodohannya. Bagi orang, kaktus hanya bunga yang simple, takde daun yang berjurai-jurai. Membosankan!! Tapi tidak bagi aku. Kaktus yang dijaga baik boleh berdiri dengan megahnya dipanah teriknya matahari.. Kaktus buruk tapi dia sangat kuat. Bila ditiup angin, ia tetap tegap berdiri tanpa tumbang. Kalau bunga yang berjurai-jurai, boleh gugur sewenang-wenangnya. Kan kaktus tu hebat?? Sama seperti manusia. Bila orang tu tak cantik, tak bergaya, dia tidak dipandang istimewa dikalangan sesama mereka sendiri. Tak glamour la berbanding orang yang cantik vouge!! Tapi kalau mereka menyingkap disebaliknya, pasti kita akan jumpa keindahannya. Don't judge the book by its cover..


Bunga melor memang ramai orang suka terutamanya orang kaum india sebab dah memang jadi kebudayaan orang india untuk memakai bunga melor untuk diselitkan disanggul mereka.Hmmm...Apa yang aku tulis ni adalah mengikut inspirasi dari taman dihalaman rumah kawan aku. Dalam banyak-banyak bunga, bunga nie kawan aku tanam kat bahagian tepi laman. Aku tak penah pulak tanya kenapa ditanam kat situ.Tapi bila aku perhatikan disekeliling taman, semua bunga-bunga yang popular jer dapat duduk dibarisan depan laman. Macam bunga mawar dan orkid.Napa bukan bunga melor ni? Kesian.. Lepas tu baru aku kaji. Nak diikutkan, bunga melor berwarna putih. Menunjukkan kesuciannya.Dan bunga melor tu wangi jika dicium. Jadi, bagi aku kalau manusia tu umpama bunga melor, ia sangat indah dan baik. Walaupun dia tak se' glamour bunga kembang pagi, ros,orkid & sebagainya, dia tetap suci dan wangi. Semua orang suka bila menciumnya. Macam tu jugak manusia. Biar kita low profile, tapi orang akan menyukai kita kerana keistimewaan & kesucian kita.

So, tak payah kita nak bermegah-megah dengan apa yang kita ada sebab semua orang mempunyai kelebihan dan kekurangan pada diri masing-masing...

Untuk semua: Jadilah diri sendiri jika kita nak orang suka kita tanpa perasaan plastik. Jika mereka tidak dapat melihat keindahan dan keistimewaan apa yang kita ada,itu bererti 'mereka' bukanlah istimewa untuk kita.Mudah-mudahan kita dapat apa yang kita ingin kecapi. Aminn~

No comments:

Post a Comment