JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Thursday, August 9, 2012

motivasi - belajar untuk memaafkan

Petang-petang nie rasa mengantuk dalam lab, maklumlah kerja ade tapi takde mood nak buat sebab tak urgent .Kerja dalam makmal nie bukan macam bekerja dengan kertas, dokumen dan komputer. Boleh letak tepi, boleh stop kejap kalau ada apa-apa hal. Tapi kerja lab ni kena siapkan as soon as possible, kalau tidak, alamat tak menjadi la apa yang diusahakan. Tu yang jadinya waktu lunch pun tak menentu, selalunya kalau bukan waktu bulan puasa, semua kerja dah settle barulah boleh makan.

Kadang-kadang pernah terjadi, penat berhempas pulas dari pagi hingga ke petang menyiapkan segala eksperimen, last-last bila dah siap tu result not valid pulak...Arghhhhh serius rasa macam nak pengsan. Tapi tu masa awal-awal kerja atau buat test dulu la, kalau sekarang dah jarang sangat jadi macam tu.hihihi

Sedar tak sedar dah lebih 3 dekad aku hidup kat dunia ni. Banyak perkara yang telah berlaku dan Alhamdulillah setiap kejadian mempunyai hikmah dan pelajaran yang tersendiri. Sebagai hambaNya yang bersyukur aku perlu tabah melalui setiap ujian dan sesekali pun aku tidak boleh menoleh ke belakang dan menyesali setiap apa yang terjadi. Banyak yang aku belajar tentang hidup selama ni antaranya tak boleh cepat berputus asa, kena sentiasa berfikiran positif, jangan hasad dengki dan sentiasalah memaafkan orang lain.

Aku rasa part memaafkan orang lain tu memang susah sikit nak buat. Tapi apa yang aku tahu sebenarnya jika kita tak maafkan orang lain, hati kita sendiri pun rasa tak tenang, walaupun orang lain tu yang buat salah pada kita. Bila hati tak tenang, jiwa tak tenteram bagaimanalah boleh melalui kehidupan yang bahagia. Ye tak?? Aku rasa tak ada salahnya jika mudah memaafkan orang ni. Kita fikir satu je la, kita hidup kat dunia ni bukan untuk orang lain, bukan juga untuk sesiapa, tetapi semata-mata kerana mencari redhaNya. Biar la kan, kalau orang buat sakit hati kat kita pun. Sebab yang bagi pahala dan dosa, juga syurga dan neraka adalah Dia yang Maha Kuasa. Jadi hidup kita hanya bergantung denganNya. Mencari redhaNya...Apabila kita hidup ni semata-mata nak mencari redhaNya, barulah hidup kita ni akan bahagia..InsyaAllah...

Entahla kenapa tiba-tiba nak cakap pasal semua ni, sesekali kena bagi motivasi kat diri sendiri. Bila motivasi dalam diri ni ada pasang surutnya tu yang kena sentiasa bagi galakan kat diri sendiri. Kalau tidak, siapa lagi, ye kan??

Ok lah....Sekian....

No comments:

Post a Comment