JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Tuesday, August 28, 2012

Menyusuri dan Melengkapi………

Siapakah aku..?? Oh.. aku adalah diriku yang sebenarnya.. aku tidak mahu berpura-pura menjadi orang lain.. biarlah aku dengan diriku.. biarlah aku dengan kehidupan.. biarlah aku dengan memori-memori semalam yang penuh dengan suka duka kehidupan.. biarlah aku dengan hari-hari yang akan mendatang.. pengalaman semalam banyak mengajar aku menjadi lebih dewasa.. menjadi lebih matang dalam berfikir.. masa depanku.. aku sendiri yang kena tentukan ke mana hala tujunya.. bukan orang lain yang boleh menentukannya..
Lama aku hidup di dunia ini.. dimana segala-galanya adalah milik Allah.. dalam tempoh ini jugalah aku telah menempuh dan melalui berbagai-bagai dugaan dan ranjau hidup.. sungguhpun begitu aku tidak pernah rasa kesal dengan apa yang berlaku dan tidak akan sesekali menyalahkan takdir dan ketentuan yang telah ditetapkan.. semuanya adalah suratan hidupku.. aku di uji sebegini untuk mengetahui sejauh mana kekuatan diriku.. aku akui kekadang aku rasa tidak kuat.. tidak bermaya untuk menempuh semuanya.. tapi ku gagah kan juga diriku.. ku panggil semangat diriku sendiri.. aku mesti teruskan.. aku mesti berjuang.. aku mesti menempuhnya demi orang-orang yang aku kasihi.. yang aku sayangi dan yang aku cintai.. pasti akan ada mentari yang akan menerangi kehidupanku ini..
Kini.. aku rasa bersyukur dipertemukan dengan seseorang.. seseorang yang boleh menerima seadanya diriku yang serba kekurangan ini.. seseorang yang sudi menyayangi dan mencintai diri yang tak seberapa ini.. Ya Allah.. sesungguhnya aku terlalu menyayangi dan mengasihinya dengan seikhlas hatiku.. ku pohon padaMu ya Allah moga Kau tetapkan hati ku untuk menyayangi dan mencintainya sehingga akhir hayatku ini.. ku bersyukur kepadaMu ya Allah.. kerana Kau telah mempertemukan aku dengan dirinya.. kehadiran dia dan cintanya dalam hidupku amat bermakna sekali..
Biarlah apa orang nak kata.. buatlah apa mereka suka.. aku tetap dengan diriku.. aku tetap dengan pendirianku.. asalkan aku tidak menganggu kehidupan orang lain.. asalkan aku tidak menyusahkan orang lain.. dan yang paling penting.. asalkan aku bahagia dan happy dengan apa yang aku buat.. dan juga aku tahu yang mana baik dan yang mana buruk.. aku hanya mencintai dan menyayangi dirinya.. semua orang pasti merasakan apa itu cinta.. pasti semua orang juga pernah dan akan melalui hubungan cinta itu.. cinta yang aku maksudkan adalah cinta sesama makhluk.. kita tak boleh membandingkan cinta sesama makhluk.. dan cinta terhadap Allah SWT.. kerana cinta terhadap Allah adalah cinta sejati.. Cinta itu buta? Ada yang mengatakan bahawa Cinta itu Buta ! Betulkah apa yg dikatakan cinta itu buta?? oh.. cinta sememangnya tidak buta.. kerana cinta itu sendiri tidak mampu melihat.. orang yang bercinta itu sebenarnya yang buta..
Bagaimana seseorag itu jatuh cinta..?? Apakah faktor-faktor yang menyebabkan seseorang itu boleh mencintai seseorang? Kebanyakan orang jatuh cinta kerana kecantikan atau kehenseman seseorang.. jatuh cinta pandang pertama orang cakap.. tapi tidak pada diriku.. aku tidak mungkin jatuh cinta kerana kehenseman seseorang lelaki itu.. aku tidak melihat itu semua.. Aku jatuh cinta terhadap dia kerana diri dia.. kerana dia adalah dia.. aku jatuh cinta padanya tanpa melihat bagaimana rupa dirinya... ku tanya diriku sendiri adakah aku benar-benar menyayangi dirinya.. yeah.. now.. pasti sekali aku terlalu sayangkan dirinya.. dan aku kini terlalu merindukan dirinya..
Pertemuan adalah sesuatu yang tidak dirancang.. begitu juga pertemuan aku dengan dia.. walaupun pada awalnya sebenarnya aku tidak berapa pasti dengan dirinya.. samada dia benar-benar menyayangi aku atau sebaliknya.. tetapi aku telah menyayangi dirinya.. aku hanya bertawakal kepada Allah.. berdoa kepadaNya dan memohon kepadaNya.. sekiranya lelaki ini adalah jodohku.. temukan aku dengan dirinya.. permudahkanlah semuanya.. kerana aku tidak mahu lagi bermain dengan perasaan.. bermain dengan perasaan orang.. dan yang penting bermain dengan perasaan aku sendiri..
Pengalaman yang lepas banyak mengajarku.. aku nekad dalam diriku.. sekiranya dia betul-betul sayangkan aku.. aku akan pilih dirinya.. hanya dia dalam hidupku.. Ya Allah.. Kau tetapkan hatiku ini ya Allah..
Kini.. aku pasti.. amat pasti.. yang dia adalah pilihan hatiku untuk menjadi teman hidupku.. untuk aku menghabiskan sisa-sisa kehidupan bersamanya.. aku nekad sekali.. aku akan berkahwin dengannya.. ku mohon kepada Allah semoga aku dapat menjalankan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya.. semoga aku dapat menjadi sebaik-baik isteri untuk dirinya.. semoga aku dapat mentaatinya.. semoga aku sentiasa memperoleh keredhaan darinya.. dan yang penting semoga matinya aku nanti di dalam keredhaannya..
Aku impikan sebuah keluarga yang bahagia bersamanya.. insyaAllah.. yang penting kita redha dan boleh menerimanya. semua orang ada hak untuk jatuh cinta dan bercinta.. aku menerima seadanya dirinya itu sebagaimana dia menerima seadanya diriku ini.. hanya aku mohon kepada Allah semoga ditetapkan hati ini supaya akan sentiasa mencintainya sehingga ke akhir hayat.. ditetapkan hati supaya dapat menempuh segala badai yang mendatang.. ditetapkan hati supaya hatiku tidak akan berubah sampai bila-bila.. kerana aku ingin sekali menjadi yang terbaik untuk dirinya.. Ya Allah.. Kau makbulkanlah doaku ini..
Untuk kawan-kawan.. doakan semoga hubungan ini akan berkekalan hingga ke akhir hayat.. doakan semoga aku dan dia dapat menempuh segala dugaan dan cabaran hidup dengan hati yang tabah.. dan aku juga akan mendoakan kebahagiaan kalian.. sama-samalah kita mendoakan untuk kebahagiaan kita semua di dunia dan akhirat.. sesungguhnya hidup di dunia ini hanyalah sementara sahaja.. kita tidak boleh terlalu memilih.. kerana semuanya telah ditetapkan.. tidak ada orang yang sempurna dalam dunia ini.. kita hanya manusia biasa.. banyak kekurangan.. tapi yang pasti semua orang pasti ada kelebihan masing-masing.. jangan terima seseorang hanya kerana kelebihan yang ada pada dirinya.. tetapi terimalah ia juga kerana kekurangan yang ada dalam dirinya.. kita saling perlu memerlukan antara satu sama lain.. sebagaimana aku.. diriku amat memerlukan orang seperti dia.. dia kekasih hatiku.. aku tidak malu di sini untuk menyatakan bahawa dia adalah kekasih hatiku.. mungkin dalam dirinya ada kekurangan.. dan aku ingin sekali melengkapkan kekurangan itu.. dan dia pula akan melengkapkan kekurangan yang ada dalam diriku.. begitulah sebaliknya..
Buat dirinya.. sekiranya dia membaca apa yang aku tulis ini.. ketahuilah bahawa diri ini.. hati ini.. telahpun menerima seadanya diri itu.. ye awak.. kita telah pun menerima seadanya awak.. kerana kita sendiri tahu bahawa kita bukan seorang yang sempurna.. terlalu banyak kekurangan dalam diri ini.. terima kasih awak kerana sudi menerima seadanya diri ini... insyaAllah.. sama-samalah kita berdoa moga kita berdua dapat menempuh segalanya..
Sebelum aku mengakhiri coretan yang panjang berjela ini.. ku pohon ampun dan maaf dari semua yang mengenali diri ini sekiranya terdapat sebarang kesalahan dan kesilapan yang dilakukan secara sengaja ataupun tidak sengaja.. diharap semua sudi memaafkan diriku ini.. sesungguhnya aku manusia biasa yg tidak lepas dari melakukan kesilapan.. dan aku akan cuba memperbaikinya.. insyaAllah.. buat kawan-kawanku.. terima kasih kerana sudi berkawan denganku.. terima kasih kerana sudi menjadi kawanku.. terima kasih juga atas segalanya.. to all my freinds.. i love u all.. moga kita sama-sama dapat mengecapi kebahagiaan di dunia dan akhirat..
Buat orang yang amat aku sayangi dan cintai.. maafkan diri ini di atas segala kesilapan dan kesalahan yang dilakukan secara sengaja ataupun tidak sengaja.. from the bottom of my heart.. thank u very much for your concerns.. your love.. n all.. u're the only ones who really2 cares and concerns for me.. and the most important.. u understand me than others..... terima kasih juga kerana awak sudi berkongsi segala masalah.. berkongsi segala suka dan duka diri ini.. terima kasih..
Sekian dulu untuk kali ini.. terima kasih kepada semua.. sesiapa yang tidak mengenali siapa diriku.. jangan dan tidak perlu ditanya siapa diri ini.. cukuplah apa yg ku ceritakan (melalut da aku nie)..
Semoga kita semua sentiasa diberkati Allah..
-akuadalahaku- 28 August 2012


P/S : Awak... terima kasih kerana faham saya, sanggup layan karenah saya.. melengkapi hidup saya,, menutupi kekurangan saya.. awak tahu tak.. awak dah buat saya menjadi orang yang paling kuat dengan segala ujian yang datang... terima kasih kerana sentiasa ada untuk saya... Syukur Allah hadirkan awak untuk saya.. semoga jodoh kita hingga akhir hayat kita dan semoga kita akan bersama juga di akhirat... Awak terima kasih kerana membuatkan hidup saya indah...(takdir Allah itu kan INDAH ;)) ).



No comments:

Post a Comment