JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Wednesday, September 18, 2013

ALLAH belum nak beri...

Assalamualaikum.

Sebagai manusia biasa yang punya banyak kekurangan diri, amat sukar untuk kita menerima sesuatu kenyataan yang tidak berpihak pada diri kita. Sebagai manusia biasa yang imannya tidak cukup kuat, amat payah untuk kita bersabar dengan perkara yang sudah tertulis untuk kita. Sedangkan, menerima kenyataan itu perlu. Bersabar itu dituntut. Memujuk diri untuk menerima takdir dengan sebaiknya adalah lebih baik dari terus melayan rasa berduka cita yang tidak membawa sebarang kebaikan.

Bila sesuatu rezeki itu tidak menjadi milik kita, kita selalu cenderung untuk menunding tangan menyalahkan orang lain. Terus tersemat dalam hati, sebab dia, kita tidak memperolehinya. Bila sesuatu perkara tidak berlaku seperti mana yang kita harapkan, cukup mudah untuk kita menyalahkan keadaan. Sedangkan hakikatnya, rezeki itu Allah belum mahu berikan kepada kita. Sedangkan, setiap perkara yang berlaku, tidak mungkin berlaku tanpa izin dari Allah. Bila sudah begitu, perlukah kita menyalahkan orang lain? Perlukah kita menyalahkan keadaan?

Setiap apa yang berlaku ada hikmah yang terbaik untuk kita. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Hidup ini terlalu singkat untuk berkeluh kesah. Terlalu pendek untuk mencari kesalahan orang lain. Terlalu berharga untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia. Adalah lebih baik kita menghabiskan sisa umur kita dengan memperbaiki diri. Tingkatkan prestasi diri agar nilai diri jadi lebih tinggi. Semoga iman dan amal kita akan sentiasa bertambah hendaknya.

Salam hormat untuk kita. InsyaAllah, semoga rahmat Allah sentiasa ada untuk kita. Take care and have a nice day

No comments:

Post a Comment