JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Thursday, February 7, 2013

kind enough huh?

Assalamualaikum...

baik kah kita sebenarnya?

kita bersembahyang 5 waktu..beribadat siang dan malam tetapi kita tidak pernah mahu berbakti kepada saudara seislam kita yang sedang dalam kesusahan..baik kah kita sebenarnya?

kita tidak pernah mengumpat tentang dia tetapi setiapkali kita mendengar orang bercakap sesuatu yang buruk tentang dia..dalam hati kita turut mengeji dan memandang rendah pada dia..baikkah kita?

kita seorang yang alim dari segi ibadatnya..dari segi pakaiannya..kita mungkin ke Mekah berkali-kali..khatam quran berkali kali..tetapi bila kita melihat seorang yang JAHAT pada dulunya telah menjadi BAIK..kemudian kita berkata seperti "ala..dulu dia bukan baik macam ni..dulu dia kaki perempuan..dulu dia penipu..dulu dia banduan"...dengan amalan yang kita buat..dengan perbuatan kita..baikkah kita?

kita memberi nasihat kepada kawan kita..dah lah..jangan percaya pada seseorang yang hipokrit macam tu..kau jangan berkawan dengan orang yang macam tu..kalau aku jadi kau..dari awal-awal lagi aku tak kan berkawan dengan orang yang macam tu..sedangkan kita tahu..kite pon ORANG yang macam tu dengan kawan kita..baikkah kita?

kita sentiasa menjadi pendengar yang baik kepada seseorang..kita ada disaat suka dan duka mereka..kita dengar tangisan mereka..kita dengar cerita mereka..tapi dalam hati kite mengutuk mereka..bosan betul lah aku dengar masalah dia..ishh kalau tak kerana nak bodek..tak kuasa aku nak melayan...baik kah kita?

kita sentiasa merasakan kita adalah yang terbaik..yang bagus..yang baik.
kita sentiasakan merasakan orang lain tidak baik..low class..
walau hakikatnya kita memang terbaik..dan orang itu memang terburuk,,namun..cukup baikkah kita??

"Bila melihat organg-orang jahil, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana kejahilannya itu, sedangkan kita yang berilmu dan berakal ini pun sering bergelumang dengan dosa.

"Seandainya berjumpa dengan orang-orang jahat, janganlah menganggap kita lebih mulia darinya, sebaliknya anggaplah dia akan bertaubat dan memohon keampunan dari Allah S.W.T. dimasa tuanya. -imam al ghazali..

makanya..hati jangan cepat menghakimi..:)

thanks for reading this

No comments:

Post a Comment