JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Wednesday, July 25, 2012

Aku & kehidupan!

apa itu kehidupan?
kehidupan terlalu banyak maksudnya.
tapi apa yang ingin dikongsikan adalah makna kehidupan bagi aku.

bagi aku kehidupan itu indah.
kehidupan juga unik serta bermakna jika dihayati.
kehidupan ini ibarat sebuah cerita yang dilakonan oleh manusia.
jika lakonan itu menarik maka menariklah kehidupan itu.
itu dari pandangan aku.
mungkin lain orang lain pandangannya.

melalui kehidupan ini banyak yang telah aku pelajari.
pahit, perit, sakit, sedih, gembira atau sebagainya.
ianya membuat aku lebih matang dalam mendalami erti sebuah kehidupan.
kata orang yang pahit itu tidak semestinya teruk.
ya, aku mengaku!
sepahit mana sekali pun kehidupan itu, ia mengajar kita untuk lebih menghargainya.

percayalah,
kehidupan kita akan lebih bermakna jika kita belajar untuk menghargainya.
jangan mengeluh dengan nasib kita sebaliknya bersyukurlah.
tuhan itu maha adil.
DIA tidak akan sekali-kali berlaku kejam terhadap hambaNYA.
kita sebagai manusia juga perlu adil.
adil pada diri sendiri terutamanya.
jangan terlalu memikirkan keindahan dunia sebaliknya keindahan di akhirat nanti lebih bermakna.

hargai lah kehidupan kita.
sesungguhnya kehidupan itu juga ibarat kain putih.
kita yang melakarnya.
kita yang mencorakkannya.
dan kita juga yang mewarnakannya.
jadi, hargailah kehidupan ini sebaik-baiknya.

p/s: maaf kalau mengarut tapi luahan ini lahir ikhlas dari hati yang sememangnya menginginkan kesempurnaan dalam kehidupan :)

No comments:

Post a Comment