JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Monday, July 16, 2012

jadi baik teraniaya

Jadi seorang budak yang baik bukanlah sesuatu yang susah. Nak jadi baik ni mudah je, jadi seorang yang pemurah then orang dah boleh label kita baik. Janganlah pulak bila orang dah ambik sesuatu dari kita and kita rasa tak sedap hati plus tak selesa, itu namanya hipokrit. Namun, perlu diingatkan bahawa bukan semua yang kita buat baik itu akan dibalas dengan baik. Jadi, untuk pembaca blog ini yang terdetik untuk jadi baik silalah ready dengan consequences ni.

Bukan itu sahaja kita juga mungkin akan jadi mangsa keaadan. Ada antara mereka yang bila kita dah buat baik kat dia, dia akan take advantage kat kita(macam lintah). Ada pulak yang tidak membalas apa yang kita lakukan, dan ini yang paling penting untuk jadi orang baik, jangan sesekali pernah mengharapkan balasan terhadap apa yang pernah kita serve kat seseorang because they never ask for it, siapa yang suruh kita jadi baik sangat kat diorang. Kalau kita tak jadi baik pun tak per cuma diorang mengumpat je belakang kita, lagi kita dapat pahala. Bukan ke itu lagi bagus? Kalau kita buat baik pulak orang akan puji-puji kita hingga kita riak dan takbur. Mengundang dosa pulak, nilah yang susah bila jadi baik.

Beter jadi jahat. Jadi seorang yang sombong, bongkak, angkuh, selfish, kedekut dan banyak lagi sifat jahat yang akan membuatkan kita dibenci orang dan orang akan segan dengan kita. Menyebabkan kita bahagia dengan dunia kita, tak perlu kisah dengan hidup orang lain. Memang sure diorang tak kan kacau hidup kita. Lantak dioranglah kalau nak mengumpat, kutuk atau keji. Dosa tercatit kat buku diorang bukan buku kita.

Kalau kita tak nak bagi barang kita dipinjam itu bukan masalah diorang, itu hak kita. Kalau diorang nak sangat beli sendirilah. Kalau tak ada duit mintaklah dengan mak bapak diorang.
Ada antara mereka yang akan cakap, 'segan','malu'. Meminta-minta ngan kita tu tak SEGAN dan MALU pulak? Yang lain pulak kata, 'Mak bapak aku miskin, tak mampu beli itu ini, tak ada duit. Tak macam mak bapa kau'. Si dia yang jahat pun jawab, 'Sapa suruh mak bapak korang tak study betul-betul macam mak bapak aku dulu!'. Mereka yang tangan dibawah akan diam dan berlalu pergi sambil mulakan al-kisah, "MULUT PUAKA". Kita yang tangan di atas akan senang lenang sebab lepas ni memang sure dah diorang tak kan berani ganggu hidup kita. Ni yang best bila jadi jahat.

So, konklusinya


JAHAT lebih BAIK!




No comments:

Post a Comment