JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Monday, November 4, 2013

Apa Perlu Menyalak Bukit?

Hurmmmm ... tetiba terkenang karakter manusia. Bila marah, tak tau nak bertenang dan sanggup menyerang. Sekarang lagi dasyat, serangan boleh dibuat di laman sesawang.

Makin lama manusia makin tak tau nak kawal perasaan. Mereka lebih suka ikut emosi dan hati. Akal mereka tolak tepi yang akhirnya hanya menampakkan kebodohan diri. Dulu Ustaz cakap amarah tanpa kawalan itu amalan Syaitan. Ustaz cakap, bila marah sebaiknya beristighfar, bertenang. Dalam keadaan tenang baru kita boleh guna akal dengan sebaiknya.

 Ada jugak yang bila marah bagai anjing menyalak bukit. Dok menyalak sampai letih tapi bukit tetap teguh tak tumbang. Bila dah penat, maka lemah, senyap dan berlalu lah sang anjing. Bukit tetap teguh dan kuat, sikit tak terusik. Sapa malu? Sapa yang diperkatakan? Anjing jugak kan. Orang akan kata kenapa la anjing tu bising sangat? Tak malu ke buat bising?

Pengajaran buat kita :- Kalau marah, tarik nafas, bertenang dan beristighfar. Kawal perasaan dan emosi. Jangan biar emosi kawal diri. Jangan tau. Nanti Syaitan tepuk tangan. Tak perlu bising hingar sana sini tapi muhasabah lah diri. Kita mungkin bukan yang terbaik tapi kita boleh berubah menjadi lebih baik dan menjadi insan yang berkualiti. Kita sama-sama perbaiki diri ye. Dengan lafaz Bismillah disertai dengan niat yang baik, In Sha Allah boleh. In Sha Allah.

No comments:

Post a Comment