JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Friday, November 1, 2013

Untung orang lain-lain ler ..

Saya ada sorang kawan. Dia selalu 'jeles' tengok kehidupan orang lain. Dia rasa orang tu bertuah, dia tidak. Dia mula rasa 'down'. Dia lupa Tuhan tu maha kaya, adil dan sayang pada semua hambaNya. Dia lupa yang dia juga ada kelebihan dan keistimewaan yang tersendiri malah ada kalanya lebih bertuah lagi.

Kawan saya ni selalu mengukur kehebatan seseorang pada harta dunia. Pada dia, kalau orang tu boleh keliling dunia, boleh pakai barang mahal-mahal .. dia akan cakap "bestnya dia". Saya selalu 'motivate' dia. Saya selalu cakap .. Kau pun hebat dan best jugak .. punya anak, punya keluarga, punya visi dan misi untuk mereka-mereka. Kau ada kelebihan kau yang tersendiri. Dia ada kelebihan dia. Lain orang, lain tujuan dan matlamat .. lain 'satisfaction'nya .. lain untungnya. Bersyukur dengan apa yang kita ada. Tuhan sayang semua hambaNya. Kau lebih kat sini .. kau kurang kat sana. Tapi kekurangan itu tidak mencacatkan kehidupan engkau, kawan. Kerana sebenarnya yang kau idam-idamkan itu bukanlah keperluan .. tapi kehendak semata-mata. Belajarlah bersyukur, Kawan. InsyAllah tenang jiwa.

No comments:

Post a Comment