JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Tuesday, January 22, 2013

KALAU BAIK SAMPAI DALAM KAIN CERITA

Apa pulak kali ni cik Nurbayah oii.. Apa yang kalau baik sampai dalam kain cerita? Cerita apa yang ada dalam kain tu?? Kain siapa?? cerita siapa?? Apa dan kenapa??

Cerita kain siapa.. siapa punya cerita atau siapa yang nak di ceritakan tu tak penting apa yang penting benda ni memang berlaku di sekeliling kita & tak mustahil tanpa kita sedar atau memang kita sedar kita juga buat benda ni. Buat macam mana tu?? Jom kita kupas isu sampai ke urat saraf paling halus...

Alkisahnya kita ni.. (Tak merujuk diri sendiri atau sesiapa la.. ) kalau berkawan tu, nak - nak lagi declare sebagai kawan baik, sahabat baik @ bahasa sekarang BFF habis semua nak cerita dari salasilah keluarga sampai la yang rahsia-rahsia pun nak bagitau. Tak cukup dengan tu rahsia & aib sendiri pun nak share jugak. Tak cukup lagi rahsia & aib keluarga pun nak share jugak. Konon memang kawan baik sangat-sangat la.. sampai masa bersama laki pun nak cerita kat orang. Ok.. nasib baik dapat kawan yang memang boleh simpan rahsia walau dah putus kawan sekalipun tapi kebanyakkan nasib tu akan jadi tak baik bila putus kawan. Time tu masing-masing nak cari jalan jatuhkan sesama sendiri.. maka sapa yang banyak cerita pasal diri dia kat kawan baik memang senang-senang la di aibkan.

Sebab tu la dalam berkawan.. tak kira kawan baik sampai makan bersuap, mandi bersabun sesama sendiri tetap kena ada batasan setiap apa yang kita nak kongsikan. Tak kira kawan dari sudut & celah mana pun.. kawan depan mata ker, depan FB ke.. depan blog ke. Berkawan berpada pada kalau tak padah jawabnya. Jangan sesekali kita terlalu ramah bercerita rahsia peribadi kita pada kawan. Hari ni mungkin dia kawan.. satu hari kita tak tahu samada dia masih kawan atau lawan. Berkongsi masalah, nak minta pandangan, nasihat @ pendapat carilah kawan yang betul-betul boleh membantu bukan membuntu. Ni kau cerita kat kawan yang hidup dia sendiri pun tak betul.. minta nasihat,minta pandangan jadi apa nak pelik kalau satu hari nanti dia tikam balik kau dengan semua cerita kau kongsi dengan dia. Sebab apa yang kau lihat dari mula tentang dia dah banyak terpesong cuma kau sendiri yang pejam mata & anggap dia sebagai rujukan terbaik jadi bila satu masa dia guna segala apa dia tahu untuk janahamkan hidup kau, bukan salah dia 100%. Separuh dari silap tu berpunca dari kita sendiri. Jadi renung renungkanlah..


P/S II : Entri ni tak merujuk kepada mana-mana individu, blog mahupun blogger. Entri ni tercetus bila melihat fenomena pergaduhan yang di canang-canag kat alam maya ni. Bukan satu dua kes.. malah ber kes-kes hingga tak terkes jadinya. Macam mana orang yang takde kena mengena boleh tahu semua tu.. sendiri mau ingat. Kau canang satu maya bukan 1 Malaysia je boleh baca malah 1 Dunia. Jadi berhati-hati ketika menulis sesuatu di alam maya. Penulisan anda tu mencerminkan kebijaksaan anda juga. Peace!! (Den pun tak bijak mana.. tapi berpijak lagi di bumi nyata walau selalu berada di alam maya)

P/S III : Daku punya sejarah.. Sejarah yang ajar untuk berkawan berpada pada. Zaman sekolah aku memang terror dalam sejarah tapi aku tak menyesal sebab sejarah tu membentuk aku untuk jadi seorang penyimpan rahsia & aib sendiri, bakal suami & juga keluarga dari tercerita pada orang-orang yang tak sepatutnya.

No comments:

Post a Comment