JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Tuesday, July 30, 2013

Makan Dikhalayak Umum

Beberapa hari lalu, sewaktu melewati sebuah restoran saya terpandang seorang wanita bersama beberapa orang anak kecil. Ibu dan anak-anaknya mungkin. Di atas meja mereka sudah terhidang makanan, cuma belum ada air minuman. Belum masuk waktu berbuka, tetapi sudah melewati jam 6 petang. Kemudiannya saya lihat mereka mula makan, termasuk wanita bertudung (yang saya rasa Melayu Muslim). Saya mengendap? Tidak. Mereka makan di meja yang bersebelahan dengan bahu jalan raya. Terbuka. Walaupun rasa kesal kerana wanita ini makan dikhalayak umum pada bulan Ramadhan, tapi tak layak juga untuk saya mengutuk perbuatannya. Kerana saya tidak bertanya pada dia, saya tidak mengetahui apa alasan dia untuk turut makan bersama dengan anak-anak kecil tadi.

Untuk pengetahuan semua , saya bekerja didalam satu makmal bersama rakan-rakan Cina yang bukan Islam. Pada hari-hari biasa (selain Ramadhan), mereka makan di meja makan masing-masing. Bila tiba bulan umat Islam wajib berpuasa, mereka beredar ke sudut yang tersorok dan tertutup dari pandangan umum. Katanya, sebab saya berpuasa. Tak elok untuk makan di depan mata saya. Saya tersenyum. Saya jelaskan mereka tak perlu berbuat begitu sebab mereka bukan Islam. Mereka bebas makan di mana pun tanpa perlu sorok-sorok. Tapi mereka tetap makan sorok-sorok. Cuma bila mereka minum (biasa memang ada air minuman atas meja kerja), mereka selalu minta maaf sebab terpaksa minum depan saya. Saya terharu dan gembira, mereka menghormati agama saya biarpun saya satu-satunya perempuan Melayu Muslim dalam makmal ini.

Ada lagi cerita-cerita lain yang membuatkan saya senang dan rasa tidak terasing berada di tengah-tengah mereka yang berlainan agama dan bangsa ini. Semuanya berdasarkan rasa saling HORMAT!

 

No comments:

Post a Comment