JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Friday, November 23, 2012

Bangunlah Dan Terus Berjalan

Alhamdulillah..pagi ini Melaka hujan..hari ini dan hari yang akan datang insyaallah lebih baik dari hari yang sebelumnya..kalau mungkin aku tidak layak untuk bahagia , cukuplah pada aku jika diberi ketenangan dan damai dihati..kekadang aku fikir aku berjalan sendiri , tapi sebenarnya Allah sentiasa menemani aku..saat aku menangis , aku selalu mohon Allah pujuk aku dengan tenangkan aku..saat hati aku sakit ditusuk bertubi-tubi , saat itu aku bermohon pada Allah supaya sembuhkan segera kesakitan aku..saat aku jatuh ditolak , saat itu aku bermohon supaya Allah bangkitkan segera aku walaupun sangat sukar pada aku untuk berdiri semula..tapi sebenarnya hanya Allah yang mengetahui hati kita..hanya Dia yang memahami kita..hanya Dia yang tak pernah rasa jemu untuk mendengar keluhan hati kita..Hanya Allah yang sangat setia mendampingi kita..dalam susah mahupun senang , hanya Allah bersama kita..


Kadang-kadang kita rasa hilang diri , bukanlah bermaksud lupa diri..tapi hilang diri ibaratnya seperti tidak mengenali diri kita sendiri..apa yang kita perlukan? siapa diri kita ? kemana arah tuju kita selepas ini? apa perancangan kita ? susah nak bangun semula selepas jatuh..tapi aku pandang sekeliling aku , siapa yang lebih memerlukan aku..siapa orang-orang sekeliling aku yang sentiasa dekat dengan aku..siapa orang sekeliling aku yang boleh dipercayai..siapa orang sekeliling aku yang jujur dengan aku..siapa orang-orang sekeliling aku yang menyayangi aku..saat ini , aku lebih gemar memerhati..aku lebih gemar berdiam dir.aku lebih gemar duduk diam , dan senyum melihat bagaimana aku dilayan dan bagaimana aku melayan orang-orang sekeliling aku..ada yang membuat aku ketawa , dan menangis semula..ada yang membuatkan kita menari-nari , ada yang membuatkan kita terapung-apung keawang-awangan..begitulah ragam manusia kan.. kadang-kadang kita rasa pada satu masa kita dikelilingi oleh ramai orang yang menari-nari , mereka-mereka itu semua orang-orang yang kita kenali , tetapi disudut dinding kita keseorangan menangis sendiri..saat itu tiada siapa yang akan menyedari bahawa kita sedang menangis keseorangan..kerana mereka yang sedang menari-nari itu semua sedang bahagia dengan kehidupan masing-masing..bukan tidak pedulikan kita , tapi mereka-mereka semua sedang menikmati kehidupan mereka dan menghargai kebahagiaan dengan sebaik-baiknya....aku pandang sekeliling aku , melihat persekitaran bilik yang sangat gelap..sunyi sepi..aku menangis , duduk sendiri..sesekali aku terpandang satu cahaya , saat tu aku terfikir..aku sebenarnya tidak mengenali diri aku sendiri.Aku sebenarnya tak suka akan kegelapan , aku takut kegelapan..aku perlukan peneman yang teman aku bersama-sama supaya aku tidak merasa sunyi..supaya ada peneman , menenangkan aku saat aku menangis ketakutan..aku perlukan cahaya yang menerangi bilik ku yang sangat besar supaya aku rasa lebih tenang dan selesa..aku tak minta bilik yang sangat besar ini dipenuhi dengan segala kebendaan yang mewah , aku tak minta dipenuhi dengan ribuan manusia yang memenuhi seluruh bilik ku..kerana keadaan itu mungkin bukan membuat aku selesa , tetapi ia akan menyesakkan aku..cukuplah aku didampingi dengan mereka-mereka yang sangat ikhlas menemani aku , sangat ikhlas menyayangi aku , sangat ikhlas berkongsi masa dengan aku , berkongsi segala cerita , berkongsi segala kebaikan dengan aku..susah senang bersama..bukan semua dari kita mampu untuk buat begitu.. mereka-mereka itulah antara mereka istimewa yang Allah cipta untuk bersama kita..

Semalam aku berjalan , hari ini aku terus berjalan..langkah berjalan semalam mungkin tidak sekuat hari ini..ada masa , langkah kita terlalu laju seperti mengejar masa.. ada masa langkah kita seperti teragak-agak kerana kurang keyakinan untuk berjalan.. ada masa , kita mampu untuk gagah berlari mendahulu yang lain tapi ada masa kita terjatuh kerana jalan yang kita lalui adalah jalan penuh dengan lopak-lopak..ada masanya , kita berjalan di jalan yang lurus tetapi ada masa kita terlalu menyusun langkah kerana jalan yang kita lalui penuh berliku..bagaimana pun kita , bagaimana pun langkah kita berjalan .. tetaplah berjalan .. jika penat , berhentilah berehat untuk mengambil masa untuk diri sendiri..bila mendapat kekuatan yang baru , teruskan berjalan .. kuatkan langkah , insyaallah Allah sentiasa bersama kita..perjalanan ini adalah untuk kita , yang telah Allah rancangkan buat kita..hargai setiap nikmat dan rahmat dari Allah buat kita..semoga Allah pinjamkan kekuatan buat kita..semoga hari-hari yang akan datang lebih baik dari sebelumnya..amin ..

No comments:

Post a Comment