JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Friday, April 19, 2013

setepek kena dahi

kadang-kadang tengok orang yang hidup tak usaha, tak susah payah, tak berterik nyawa, tak berperah darah dapat hidup senang dan mudah--
rasa macam tak adil.

ye lah.
kita macam nak mampus keluar pagi balik petang,
dah buat SEMUA benda dalam buku teks dalam chapter "mahu berjaya dalam hidup"--
rajin, cekal, tekun, berusaha--
SEMUA--
masih rasa malang.

rasa iri.
benci.
busuk hati.

kenapa dia?
KENAPA tidak kita?

kemudian kita pergi cermin.
tengok setiap inci muka kita.
lalu cakap--
"kesian kau".

*pause*
selalu, kan?
:)

sekarang.
alang-alang sedang tengok cermin.
kira.
ada berapa hidung? satu?
ada berapa mata? dua?
ada berapa telinga? dua?
ada berapa mulut? satu?
ada berapa dagu? satu?

aku boleh listkan lebih seratus benda yang CUKUP kat bahagian muka sahaja.

mari jadi orang bersyukur.

kalau kita tiba-tiba terlupa bagaimana--
ingatlah--
PASTI ada orang yang lebih susah dari kita.

ustaz kazim pernah cakap--
kalau kita hendak memperbagus diri dalam perihal dunia--
selalulah membandingkan diri dengan orang kurang rezekinya berbanding kita dalam dunia.

kita bising kereta kita buruk.
nasib baik.
ada orang naik motor.
kita bising motor pancit selalu.
nasib baik.
ada orang naik basikal.
kita bising basikal penat.
nasib baik.
ada orang jalan kaki.
kita bising kaki bengkok.
nasib baik.
ada orang kaki kena potong sebab diabetes.
kita bising kaki dah tak ada.
nasib baik.
ada orang dah meninggal dah pun.
jangan suka membandingkan diri kita dengan orang yang lebih hebat dari kita dalam dunia.
kita takkan belajar puas.
ustaz kazim cakap lagi--
kalau kita hendak memperbagus diri dalam perihal agama--
selalulah membandingkan diri dengan orang yang lebih tinggi berbanding kita agamanya.
sayangnya, kita semua selalu terbalik.
bab dunia, kita bandingkan diri kita dengan yang lebih megah.
bab akhirat, kita bandingkan diri dengan yang lebih parah.
contoh.
aku baca quran seminggu sekali.
ok la dari dia.
baca quran sekali setahun je. masa ramadhan.
aku baca quran sekali setahun je. masa ramadhan.
ok la dari dia.
baca quran pun tak pernah. muqadam pun tak habis.
aku baca quran pun tak pernah. muqadam pun tak habis.
ok la dari dia.
dia langsung tak kenal huruf jawi.
hahaha.
kita ini manusia pelupa, kan?
:)
sorry, rabbi.
kami cuba tak buat lagi.
salam jumaat.
dan syukurnya!
kita masih ada nyawa.

- nurbayah amirruddin


terkesan :)

1 comment:

  1. Nama saya margaret Fredrick dan saya mendasarkan di Texas Amerika Syarikat. "Kehidupan saya kembali !!!
    Selepas 1 tahun perkahwinan patah, suami saya meninggalkan saya dengan dua kanak-kanak. Saya
    rasa seperti hidup saya adalah kira-kira untuk menamatkan i berani mati hampir komited, i
    emosi ke bawah untuk masa yang sangat lama. Terima kasih kepada si penyihir kesan besar
    dipanggil Imam Besar Dr oamen yang saya meng talian. Pada suatu hari yang setia,
    kerana saya telah melayari internet, saya terjumpa banyak
    keterangan mengenai ini ejaan bedak tertentu. Ada yang memberi keterangan
    bahawa dia membawa kekasih Ex mereka kembali, ada memberi keterangan bahawa beliau mengembalikan
    rahim, kanser mengubati, dan penyakit lain, ada yang memberi keterangan bahawa beliau boleh membuang
    ejaan untuk menghentikan perceraian dan sebagainya. saya juga mencari salah satu tertentu
    testimoni, ia adalah mengenai seorang wanita bernama mary, dia memberi keterangan mengenai cara
    dia dibawa balik kekasih Ex dia dalam masa kurang dari 7 hari, dan pada akhir
    keterangannya dia jatuh Alamat emel Imam Besar Dr oamen'S.
    Selepas membaca semua ini, saya membuat keputusan untuk mencubanya. Saya menghubungi beliau
    melalui e-mel (droamenspellcaster15@outlook.com) dan menjelaskan masalah saya
    kepada dia. Hanya dalam 3 hari, suami saya kembali kepada saya. Kami diselesaikan kami
    isu-isu, dan kami lebih bahagia daripada sebelum ini. Imam Dr oamen adalah
    benar-benar seorang yang berbakat dan saya tidak akan berhenti menerbitkan dia kerana dia adalah
    lelaki yang baik ... Jika anda mempunyai sebarang masalah di sini adalah alamat e-mel ke
    sampai kepadanya. droamenspellcaster15@outlook.com anda akan senang anda lakukan.

    ReplyDelete