JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Tuesday, October 23, 2012

Batas Pergaulan Di Tempat Kerja


terjumpa pendapat dari sahabat facebook .. post ni :

"Amalan makan bersama lelaki dan perempuan rakan sekerja bercampur gaul dan beramah mesra 1 meja antara rakan sekerja , dan makan berdua2-an bersama suami orang atau isteri orang ? - for me, gejala yang kurang sihat, akan mengakibatkan pergaulan mesra antara suami atau isteri orang lain, dan menambahkan lagi kemesraan lelaki dan perempuan yang ajnabi. - for me, cukuplah hubungan di tempat kerja it u bagi especially for married women/ men.. hanya setakat hubungan KERJA , BERKOMUNIKASI TENTANG KERJA.. tidak lebih baripada itu. - melalui pandangan mata saya, ramai org islam kita yang berkahwin tidak menjaga adab dan tatasusila ini. - Dalam Islam, saya selalu mengingati kata2 seorang ustazah ini melalui program al-hidayah tv3, dimana beliau menasihati agar TIDAK ADANYA PERGAULAN MESRA ANTARA SUAMI/ISTERI ORANG LAIN.. kerana pepatah melayu, siikit2 lama2 jadi bukit.. sikit2 anda bergaul mesra dengan yang lain, lama2 anda bertambah mesra.. pergaulan suami/isteri di rumah akan hambar.. kerana DI LUAR LEBIH MESRA DAN MENARIK.. - FIKIR-FIKIRKAN.. ANDA MENCORAK HUBUNGAN DAN BATAS PERGAULAN DIRI ANDA "

bila baca ayat ni , buat aku mengangguk kepala .. tandanya aku setuju .. ada betulnya pendapat ni .. jaga hubungan kita .. bila bekerja ni .. mungkin kita jumpa macam-macam orang .. perkara paling penting kita kena pandai jaga diri sendiri .. jaga diri supaya tidak sehingga mengundang fitnah .. Jujur pada pasangan , jangan khianati pasangan .. kuatkan kepercayaan antara pasangan .. jangan biarkan wujud orang ketiga yang akan merosakkan hubungan .. kerana wujud orang ketiga ini lah punca akan terjadinya caca marba ..

setiap hari aku doa semoga aku terhindar dari skandal-skandal dengan sape-sape je la . Lagi lagi yang kat tempat keje ni ha. Jangan layan kalau ada sape sape yang cuba nak mengurat ke, nak menggatal ke. Biasanya kan kita faham body languange seseorang yang nak mengayat kita ni kan. Kalau ada yang sms ke guna ayat- ayat yang berbonga-bonga tu. Tak payah la nak balas balas. Buat taktau je. Kita kena sedar kita ni siapa. Kita set kan dalam minda dan niat dalam hati kita keluar bekerja untuk mencari rezeki. Insya Allah.. kita tak akan terjebak dalan skandal rakan sekerja. Bahaya tau boleh meruntuhkan institusi kekeluargaan jika dah berkahwin nanti. Mencegah lebih baik dari merawat....

No comments:

Post a Comment