JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Thursday, October 4, 2012

takdir

Assalamualaikum…

Takdir ni aku rasa satu perkataan ramai yang tak faham sepenuhnya.Bila kita sebut tentang takdir ianya berkait dengan qada’ dan qadar dan merupakan salah satu rukun iman kita.Ramai yang tersilap dengan konsep takdir ni aku tengok.Hanya berserah tanpa berusaha seperti tahu takdir diaorang.aku taknak explain banyak-banyak sangat tentang takdir nie..dan ilmu aku tak la banyak sangat.

Aku tulis entry ni cuma nak sedarkan ada segelintir yang sentiasa terperangkap dengan perkataan takdir ni.Kita kena ingat Allah tu Maha Berkuasa untuk mengubah dan of course menentukan sesuatu.Rezeki dan jodoh merupakan salah satu yang kita selalu sebut bila cakap pasal takdir.Rezeki yang Allah bagi memang dah ditentukan.Yang aku faham tentang takdir ni kita kena berusaha sedaya-upaya selagi perkara atau takdir itu tak berlaku.

Menunggu tanpa berusaha untuk dapat sesuatu.Tu namanya menyalahkan takdir atau tak faham apa itu takdir.Ya…seperti kita tahu masa depan kita,tahu yang kita bukan takdir untuk dapat apa yang kita ingini.So,apa guna anugerah besar untuk umat Islam yang Allah bagi.Ape lagi kalau bukan doa.Doa..doa dan doa.Sebelum tu berusaha dan diakhiri dengan tawakal supaya apa yang kita harap tu la takdir kita.Rahsia Allah takde siapa yang tahu.Segala tertulis di Luh Mahfuz takde siapa yang tahu ianya akan berubah dek kerana usaha dan doa yang korang lakukan.

Jangan terkejut yang ajal pun boleh berubah.Itu yang aku dengar dalam ceramah.Menjalin silaturrahim boleh memanjangkan umur.Dan aku tak boleh explain panjang lebar sebab bab ajal ni memang banyak kena belajar.Aku pun tak banyak ilmu tentang ni.Point aku kat sini jangan la kita anggap kita tahu takdir kita.

Aku pernah tersalah anggap dengan apa yang dikatakan takdir.Aku banyak kelemahan dan dulu aku anggap ianya satu takdir.Dulu aku kata yang aku tak mungkin boleh jadi orang yang berani sebab aku cakap aku dah ditakdirkan takde sifat berani tu..Aku kalah sebelum berusaha..Aku langsung tak cuba berusaha untuk dapatkan sesuatu tu padahal aku teringin nak kan sesuatu tu..Allah tak pernah anggap kita ni catur di dunia ni.Allah jadikan kita khalifah untuk kita memimpin dunia ni.Lakukan apa yang terbaik untuk hidup kita.Dan kali ni aku nekad dalam hidup aku.aku takkan give up sebelum ketentuan dan takdir tu berlaku.

Kun Fa Ya Kun.Ingat ayat Al-Quran ni Insyallah kita takkan give up untuk usaha dapatkan apa yang terbaik dan kita harapkan.Dulu aku sendiri tak suka dengan diri aku sendiri.Aku benci dengan kehidupan aku.Tapi sekarang aku berusaha untuk menyukai diri aku sendiri sebab aku yakin Allah tak mentakdirkan kita kalah dengan kelemahan yang jadi takdir kita tu tapi tuhan nak kita berusaha merubah takdir tersebut.Takdir bukannye seperti bermain nombor ekor…hanya menunggu untuk harap jadi kaya…takdir sesuatu yang kita kena usahakan supaya takdir yang baik datang pada kita..Ape yang salah sila tegur dalam entry ni.Aku lagi suka orang berterus-terang dengan aku…

p/s-aku bangga dengan usaha aku tapi aku benci dengan benda yang aku tak usaha selama ni…Aku takkan menyesal even though aku akan kecewa kalau apa yang aku usahakan tak dapat.Sekurang-kurangnya aku tak predict takdir aku yang hanya Allah saje tahu…

No comments:

Post a Comment