JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Friday, October 19, 2012

Ego dan Emo

Semalam aku ada baca updated sorang ni.. "LELAKI DENGAN EGONYA, PEMPUAN DENGAN EMONYA".. ada betulnya jugak..

Sebab apa lelaki ego?? Bukan suka-suka untuk dia ego.. kalau lelaki emo macam perempuan jugak, susahla.. ada sebab lelaki dikurniakan sifat ego ni.. dua-dua ni ada sikap prejudis masing-masing.. yang lelaki mengeluh, "Apasal la perempuan ni emo sangat..hurmmm".. yang perempuan mengadu, "Orang lelaki ni sama je perangai, ego!!"

Lelaki ini ego sebab dia nak rasa diri dia bukan insan yang lemah, dia nak rasa diri dia hebat di mata wanita.. fungsi lelaki itu sendiri sebagai pelindung dan pemimpin kan.. dengan ego tu la dia protect kau wahai wanita sekalian.. jadi, tak perlu pertikaikan kenapa lelaki terlalu ego atau apa je.. jangan anggap ego lelaki tu sebagai bebanan.. percayala, kalau kau boleh bersabar, ego takkan beri kesan dalam diri kau..

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita) dan mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka..." (al-Nisa', 4:34)

Emo.. ye, aku sendiri sangat emosi.. sesikit nak nangis.. sape kenal aku, tau la aku macam mana.. kadang-kadang emo ni bukan sebab mengada-ngada, tapi hati wanita.... tapi pleaseee, do not TOO EMOTIONAL.. aku sendiri cuba kurangkan emo yang kadang-kadang menjahanamkan perasaan aku..yela, sikit-sikit merajuk, menangis.. hey, macam budak kecik la!!! tipula kalau kau nampak, "Wahh, tabahnya dia.." Itu cuma luaran, dalaman ada kau nampak??

Wahai kaum Adam
Sedarlah dirimu itu pemimpin. Maka persiapkanlah dirimu itu selayaknya untuk memegang amanah Allah itu.

Wahai kaum Hawa
Ketahuilah, dirimu disanjung dan dimuliakan oleh Allah. Letakkanlah dirimu selayaknya supaya maruah dan kemuliaanmu tidak tercemar. Dirimu begitu berharga, jika Adam itu sudah tidak mampu menjadi pelindungmu, maka binalah perisai pelindung dirimu.


Ada satu gambar yang pada aku, ada betulnya..


Ni la contoh antara EGO dan EMO.. ^_^

P/S : semakin hari semakin sayang.. cewahhh, berjiwang pulekk..

No comments:

Post a Comment