JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Monday, October 15, 2012

Dari Pelengkap Tulang Rusuk mu.

Aku akan berikan tulang rusuk kiri ku kepada :

1) Kuat agamanya: Walau sesibuk mana pun, dia tetap memelihara solat fardhu. Mampu menjadi imam untuk aku dan anak-anakku. Mampu membimbingku ke jalan yang di redhai Allah
2) Mempunyai akhlak yang baik : Percakapan yang lembut mampu menyejukkan hati aku yang sedang marah. Ketegasannya nyata tapi lamah lembut dan bertolak ansur. Sopan tutur katanya dan punya rasa hormat pada orang tua.
3) Menghormati ibubapaku : Dia harus faham biarpun ketaatan seseorang isteri selepas berkahwin hanyalah hak mutlak suami tapi aku mohon untuk membalas jasa budi orang tuaku yang telah mendidik dan menjagaku sejak kecil. Izinkan aku menjaga mereka walau apa jua keadaan sekali pun.
4) Tegas mempertahankan maruah : Dia tidak akan pergi ketempat yang menjatuhkan maruah dan martabat seorang islam.
5) Amanah dan tidak boros : Dia tidak pernah mengabaikan tugas yang di beri dengan sengaja. Dai bukan seorang yang kedekut tapi tahu membelanjakan wang dengan bijak sana.
6) Menundukkan pandangan ketika melihat perempuan : Sekira dia liar memandang perempuan lain, dia bukan pilihan sesuai untukku. Kerana aku adalah pencemburu yang berat.
7) Mempunyai pergaulan yang terbatas dengan perempuan : Aku tidak kisah dia berkawan dengan lelaki dan perempuan tetapi aku
8) Jujur dan berterus terang : Aku menerima apa adanya. tetapi tolong berterus terang dengan aku. Sebab aku tak mahu kepercayaan yang aku berikan 100% hanya tipu semata-mata.

Aku sendiri kurang pasti dengan masa depan ini,Cuma aku menetapkan kriteria-kriteria ini bukan bermakna aku terlalu memilih tetapi aku harus memikirkan masa depanku,untuk ibu bapaku dan untuk anak-anakku…

No comments:

Post a Comment