JANGAN BERLARI KALAU KAKI KIAN RAPUH , BIAR TEGAR TERUS BERTATIH AGAR IMPIAN BISA KAU SENTUH . AKU SENYUM KERNA KAU SENYUM PADAKU , JANGAN BERHENTI BERIKAN SENYUMAN ITU . AKU BERDIRI KERNA KAGUM KEBERANIANMU , JANGAN REBAH KERNA AKU PINJAM SEMANGATMU .

Wednesday, May 8, 2013

TOK ALI OH TOK ALI

Tersentap jiwa dan sedih rasa...saya anak kelahiran melaka. saya mencari rezeki di Melaka.. setiap kali saya melalui Air Keroh saya rasa bangga yang teramat....begitu banyak perubahan yang berlaku sepanjang pemerintahan beliau. Setiap tahun  pasti ada yang baru saya lihat....seluruh Melaka diubahnya....Saya bangga dengan Tok Ali. Allah telah mengurniakan kekuatan dan semangat juang dalam tubuh badannya untuk membangunkan melaka. Hidup melaka!






Kalau tidak Tok Ali tak mungkin aku dapat melanjutkan pelajaran dahulu. Ye aku tahu memang bukan duit beliau tapi sekurang-kurangnya beliau bantu anak negeri Melaka dengan tabung pendidikan Melaka untuk meneruskan pengajian dahulu.. Selain itu, jika beliau tiada.. tak mungkin aku dapat melihat mercu tanda ekonomi negeri melaka iaitu MITC dan landskap yang indah di bandaraya Melaka walaupun bandar tersebut dikuasai pembangkang.

"Pohon melaka yg rendang & tenang itu sudah dicantas, tapi Insya Allah ia akan tumbuh semula lebih segar daripada biasa selepas 5 tahun daripada sekarang".

2018 adalah misi kami.. menggegarkan semula seluruh negeri Melaka..
sebagai anak jati Melaka..aku tetap bangga dengan Tok Ali .Semua manusia tak sempurna.. Ape pun yang orang cakap, dia dah jadikan Melaka terkenal di mata dunia jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain.

sebagai  anak jati Melaka,amat sedih sekali sebab ramai anak muda yang tak mengenang  jasa Tok Ali...apa pun perbuatannya yang salah,bukan ini cara kita menghukum..Melaka takkan maju jika tiada ketua sehebat Tok Ali untuk mengemudinya..Pembangkang seperti  DAP hanya menikmati  kemajuan yang ada  selepas semuanya dibangunkan oleh Tok Ali .sanggup jumpa Tok Ali  malam-malam untuk minta itu dan ini..Tapi  akhirnya  pengundi C**A  rupanya menikam dari belakang..Saya amat sedih...sedar lah  wahai anak muda negeri Melaka...jangan seperti  kacang lupakan kulit..

Tok Ali yang terbaik! one of pemimpin yang saya kagumi dan sanjungi, teruskan memimpin rakyat Melaka, ape je yang dia tak lakukan untuk melaka?, segala-galanya dia jalankan, tapi semuanya dah tertulis, Jika ALLAH berkehendakan sesuatu itu trjadi maka akan terjadi la ia, jika tidak, maka tak berlakulah ia, semua ada  hikmahnya, but if can I still want tok ali to be minister for Malacca!! ape pun I still support u Tok Ali!
Petikan  dari satu page yang aku baca.
Dari seorang Fan Yu Sharif
 
Tok Ali saya!
Dia susah dia payah
Segala kudrat semuanya dia kerah
Demi menyuap kehendak rakyat yang tak sudah-sudah
keluar pagi pulang pun pagi semula ke rumah
Kesian..nak jumpa anak bini pun susah
Tok Ali saya!
Disaat dihantarkan surat menjemput kemana-mana
Tiada balasan ataupun mungkin dia lupa
Namun bila sampai masa majlis bermula
Dapat panggilan bahawa CM nak tiba
Besar sungguh hati dia sebagai pemimpin yang berjiwa!
Sebab itu saya selalu bangga dan menyampaikan pada semua
Yang Ketua Menteri saya selalu menjaga anak muda
Tok Ali saya!

Walaupun selalu lambat datang kemana majlis rakyatnya
Pernah juga terdetik dihati ...’tidur di rumah ke?’
Namun setelah lama kenal dan memahami jadualnya
Baru saya tahu siapa dia apa tuntutan kerjanya
Dia lambat bukan kerana dia menyimpang arahnya
Tapi dia lambat kerana berusaha memenuhi jadual sebaiknya
Tidak mahu rakyatnya kecewa dengan ketidakhadirannya
Namun tidak semua sempurna dan kegagalan itu tetap ada
Salam dan maaf tak pernah lupa dikirimkan buat semua
Tok Ali saya!
Hari semalam hari kekalahan dia!
Namun bukan bererti dia kalah selama-lamanya
Di hati rakyat kamu tetap perwira!
Teruskan perjalanan rehatkanlah jiwa
Semoga Allah membalas kebaikan semua
Kalah atau menang belakang cerita
Budi dan jasa takkan pernah dilupakan
Semoga diberikan nanti istimewa
Didunia mahupun di akhirat sana
Semoga dipanjangkan usia dan diberkatinya!
Jumpa lagi di lain masa
Kamu tetap Tok Ali kesayangan saya!
 YANG BENAR
....................
(SAYA INI ANAK MELAKA)

 
 
Nota hatiku: setiap tahun sebelum menjelangnya  aidilfitri, wajib bagiku sebagai AJK bahagian menerima kad ucapan hari raya dari Tok Ali sekeluarga...tapi tahun nie???adakah LEGASI Tok Ali akan meneruskan tradisi ini?? :'(..Tok Derih nak bagi saya tak??huhu..
masih sedih dan terkilan.tunggu seminggu baru terubat :’(



No comments:

Post a Comment